نمایش نتایج: از 1 به 7 از 7

موضوع: روانشناسی رنگ برای طراحی و دکوراسیون

  1. #1
    مدیریت سایت LightIran آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Apr 2014
    نوشته ها
    1,099
    تشکر
    224
    تشکر شده 1,392 بار در 626 پست

    روانشناسی رنگ برای طراحی و دکوراسیون

    رنگ و تاثیر آن بر مغز و روان انسان دیگر بر هیچ کسی پوشیده نیست. شاید زمانی در گذشته به این مهم توجهی نمیشد ولی با آغاز هزاره سوم و ظهور روشهای نوین تبلیغات تاثیر رنگ و طراحی رنگی بر خرید و جذب مشتری بر مردم آشکار شد.
    رنگ ها بر اساس فرهنگ،جنسیت و ... هم عمل جاذبه و هم عمل دافعه را دارند. مثلا در فرهنگ کشورهای اروپایی و آمریکایی رنگ سیاه نشانه مرغوبیت کالاست ولی در فرهنگ های شرقی نشانه گران بودن کالاست. لذا توجه به این موارد در طراحی و نورپردازی بسیار مهم است.
    استفاده از چشمه های نوری متناسب و توجه به رنگ دکوراسیون زمینه بی شک جزو مهمترین موارد در طراحی به شمار می رود. لذا تصمیم گرفتم در این بخش روانشناسی رنگ ها را به اختصار از کتاب روان شناسی رنگ ها در بازاریابی و فروش از آقای یوسف محمدی فر را در اینجا قرار دهم. این کتاب توضیحات بسیار مفیدی در زمینه تاثیر رنگ ها در بازاریابی دارد و توصیه می شود در صورتی که علاقمند شدید آن را حتما خریداری نمائید.


    در ادامه به تفکیک رنگ ها روانشناسی آنها قرار داده خواهد شد:
    1- رنگ آبی
    2- رنگ بنفش
    3- رنگ صورتی
    4- رنگ قرمز
    5- رنگ نارنجی
    6- رنگ زرد
    7- رنگ سبز
    You can if you want!Trust Me
    تنها غیرممکن غیرممکن است پس تلاش کنید!

  2. کاربران زیر از این پست مفید LightIran تشکر کرده اند:

    محمد بالا (01-23-2015),ایمان داودی (05-09-2014)

  3. #2
    مدیریت سایت LightIran آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Apr 2014
    نوشته ها
    1,099
    تشکر
    224
    تشکر شده 1,392 بار در 626 پست

    روانشناسی رنگ آبی:
    رنگ آبی نوعی حالت سرد و خنک کنندگی دارد و بسیاری آن را سمبل آرامش می دانند. تفکر و قرار گرفتن در محیطی با این رنگ باعث ایجاد آرامش فکری و کاهش فشار خون می شود.رنگ آبی نشانه حد و مرزی است که شخص در اطراف خود به وجود می آورد و نشان دهنده یکپارچگی و احساس تعلق است.
    این رنگ در بسیاری از فرهنگ ها نماد وفاداری و اعتماد نامیده می شود و بیانگر احساس،تسلیم و فداکاری،مظهر ابدیت بی انتها و نشانه ارزش های پایدار است. آبی از عمق و کمال چشمگیری برخورداری است و می تواند نشانه خشنودی و کامیابی باشد. در برخی از فرهنگ ها این رنگ نشانه ثروت و امنیت است.
    در فرهنگ ایرانی این رنگ نشانه آرامش و پاکی است و در فرهنگ مردم کرد و لر رنگ آبی موجب جلوگیری از چشم زدگی می شود و اثر سوء حسادت را رفع می کند.
    رنگ آبی رنگی مقدس در دین اسلام است این مساله می تواند به این دلیل باشد که آسمان (با رنگ آبی) جایگاه فرشته ها و موجودات پاک است و تقدس دارد. گنبدها و مناره های آبی همانند پلی بین زمین و آسمان محسوب می شوند.
    شرکت های بسیار بزرگی مانند سامسونگ، اینتل و بی ام و از رنگ آبی در لوگوی خود استفاده می کنند. این رنگ در بیشتر فرهنگ ها نشانه سردی و رنگی مردانه است و حس اعتماد، آرامش و مصونیت را در پی دارد. انتخاب این رنگ برای محیط هایی با این مضمون بسیار مفید است. مثلا برای محیط اتاق خواب، محیط کلینیک های روانشناسی و ...
    You can if you want!Trust Me
    تنها غیرممکن غیرممکن است پس تلاش کنید!

  4. کاربران زیر از این پست مفید LightIran تشکر کرده اند:

    Daruosh (05-09-2014),nicebluesky (01-15-2016),QUARTZ (05-09-2014),محمد بالا (01-23-2015),ایمان داودی (05-09-2014)

  5. #3
    مدیر انجمن ایمان داودی آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Apr 2014
    نوشته ها
    98
    تشکر
    87
    تشکر شده 144 بار در 74 پست
    بسیار بحث جالب و مهمی رو مطرح کردید. منتظر ادامه هستیم.
    آنقدر به تاريكي لعنت نفرستيد ، يك شمع روشن كنيد.

  6. کاربران زیر از این پست مفید ایمان داودی تشکر نموده اند:

    LightIran (05-10-2014)

  7. #4
    مدیریت سایت LightIran آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Apr 2014
    نوشته ها
    1,099
    تشکر
    224
    تشکر شده 1,392 بار در 626 پست

    روانشناسی رنگ بنفش

    رنگ بنفش رنگی میانه و ترکیبی از دو رنگ آبی و قرمز است. لذا می تواند خصوصیات این دو رنگ را داشته باشد یعنی ضمن حفظ جنبه سلطه گرانه رنگ قرمز، تسلیم متین رنگ آبی را نیز حفظ می کند. رنگ بنفش در فرهنگ غربی رنگی سلطنتی(Royal) به حساب می آید و در طراحی دکوراسیون نوین و مجلل به خوبی استفاده می شود.
    شخصی که رنگ بنفش را ترجیح میدهد علاقمند دست یافتن به روابط و داشته های جادویی و آرزو مانند است. او نه تنها می خواهد به خودش عظمت دهد بلکه خواستار افسون شدن شادمانی دیگران است تا بتواند درجه ای سحر را درباره ی آنها به کار ببرد.
    در مباحث روانشناسی اگر فردی رنگ بنفش را آخرین رنگ مطلوب خود انتخاب نماید به این معناست که داشتن رابطه صمیمانه با دیگران و اطرافیان را سرکوب می کند.
    رنگ بنفش در بسته بندی مواد غذایی موجب تلقین تلخی می شود. این رنگ جزو رنگ های سرد محسوب می شود.
    You can if you want!Trust Me
    تنها غیرممکن غیرممکن است پس تلاش کنید!

  8. کاربران زیر از این پست مفید LightIran تشکر کرده اند:

    nicebluesky (01-15-2016),QUARTZ (04-30-2016),محمد بالا (01-23-2015),ایمان داودی (05-18-2014)

  9. #5
    مدیریت سایت LightIran آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Apr 2014
    نوشته ها
    1,099
    تشکر
    224
    تشکر شده 1,392 بار در 626 پست

    روانشناسی رنگ صورتی

    صورتی از قرمز نشات می گیرد و همان انرژی رنگ مادر را با کمی تعدیل داراست. این رنگ بسیار نیروبخش،جوان،مولد و ایجاد کننده حس حرکت و رهایی است. تاثیر این رنگ به اندازه قرمز نیست و می تواند برای اجناس نه چندان گران و مد روز، مثل اسباب بازی ها و کالاهای پلاستیکی باشد. تمایل مردان به این رنگ کم است و این رنگ به عنوان رنگی لطیف و زنانه به شمار می رود. لذا گزینه ای مناسب برای مکان های دخترانه و کودکانه به شمار می رود.
    استفاده متعادل از این رنگ در محیطهای کودکانه سبب پویایی و انرژی در آن محیط می شود. با بررسی که در فرهنگ های مختلف صورت گرفته است این رنگ، رنگی با القای متفاوت بوده و شامل مواردی همچون عشق،حسادت و گناه بوده است.
    You can if you want!Trust Me
    تنها غیرممکن غیرممکن است پس تلاش کنید!

  10. کاربران زیر از این پست مفید LightIran تشکر کرده اند:

    nicebluesky (01-15-2016),QUARTZ (04-30-2016),محمد بالا (01-23-2015),ایمان داودی (05-25-2014)

  11. #6
    مدیریت سایت LightIran آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Apr 2014
    نوشته ها
    1,099
    تشکر
    224
    تشکر شده 1,392 بار در 626 پست

    روانشناسی رنگ قرمز

    رنگ قرمز یکی از سه رنگ اصلی است. زمان نگریستن به آن،هورمون آدرنالین در بدن مشاهده کننده آزاد می شود.این هورمون سیستم شیمیایی بدن را تحت تاثیر قرار داده اعصاب سمپاتیک را متاثر و باعث افزایش تنفش و ضربان قلب می شود. جریان آدرنالین باعث واکنش تحریکی پوست می شود. این تاثیرات ناخودآگاه بوده و انسان کنترلی روی آنها ندارد.
    بر اساس پژوهش های «انجمن مطالعاتی واکنش خریداران آمریکا» مصرف کنندگان رنگ قرمز را رنگی محرک،مهیج و زنده می شناسند. رنگ قرمز دارای خاصیت تحریک کنندگی است. قرمز به معنای لزوم به دست آوردن نتایج مد نظر، کسب کامیابی، اراده برای پیروزی و قدرت است. قرمز می تواند انگیزه فعالیت شدید،ورزش، پیکار و رقابت را فراهم آورد.
    این رنگ احساس مربوط به انتقام، کینه، بی منطقی، جسارت، عشق و تمایلات ج ن س*ی را نیز تحریک می کند. استفاده بیش از اندازه از رنگ قرمز به ناملایمات احساسی و افسردگی ناپایدار منجر می شود از این رو افراد عصبی نبایست در معرض این رنگ قرار بگیرند زیرا باعث تشدید ناراحتی شان می شود.
    به لحاظ نمادین قرمز شبیه به خونی است که در میدان نبرد ریخته می شود.برخی نیز آن را نماد عشق می دانند. ادراک حسی آن به صورت میل و اشتها ظاهر می شودو محتوای عاطفی آن آرزو و آمال است. قرمز برای مدتی کوتاه خوشایند است پس از آن آزاردهنده و باعث آزار چشم و روان و ایجاد خستگی می شود.
    You can if you want!Trust Me
    تنها غیرممکن غیرممکن است پس تلاش کنید!

  12. کاربران زیر از این پست مفید LightIran تشکر کرده اند:

    nicebluesky (01-15-2016),محمد بالا (01-23-2015),ایمان داودی (06-07-2014)

  13. #7
    مدیریت سایت LightIran آواتار ها
    تاریخ عضویت
    Apr 2014
    نوشته ها
    1,099
    تشکر
    224
    تشکر شده 1,392 بار در 626 پست

    روانشناسی رنگ زرد

    زرد همواره طلوع خورشید را تداعی می کند و نماد روشنایی و گرماست. ادراک حسی آن،طعم تند است. عنصر عاطفی آن را زنده دلی و امیدواری تشکیل می دهد.
    اغلب اثر رنگ زرد به صورت روشنی و شادمانی مجسم می گردد. زرد و قرمز را از یک گروه می دانند اما قرمز به صورت غلیظ تر و سنگین تر ظاهر می شود و لذا از قدرت تحریک بیشتری نسبت به زرد برخوردار است اما زرد سبک تر و با غلظت کمتری ظاهر می شود و به جای آنکه محرک باشد بیشتر جنبه تلقینی دارد.
    رنگ زرد موجب افزایش فشار خون و تسریع نبض و تنفس به طریقی مشابه با رنگ قرمز می شود اما مکانیسم آن تاثیر ضعیف تری دارد . در مجموع صفات برجسته رنگ زرد روشنی، درخشندگی و شادمانی است و به دلیل براق بودن بسیار زیبا و جذاب است.
    در روان شناسی چنانچه رنگ زرد به عنوان اولین اولویت انتخاب شود، نشانه امید یا انتظار رهایی است. این انتخاب می تواند نشان دهنده پیشرفت به جلو و تحول و ترقی باشد.
    زرد رنگ بسیار سختی برای چشم است. استفاده و نگاه کردن بیش از اندازه به آن برای چشم عذاب آور و گاهی خطرناک است. این رنگ سبب جلب توجه می شود به همین دلیل به عنوان مکملی برای رنگ قرمز در علائم رانندگی استفاده می شود.
    نور زرد به لطف فناوری ال ای دی امروزه به آسانی در دسترس است. البته رنگی که بدست می آید رنگی متمایل به نارنجی است. البته به دلیل فناوری استفاده شده در ساخت این رنگ قیمت به نسبت بالاتری دارد.
    You can if you want!Trust Me
    تنها غیرممکن غیرممکن است پس تلاش کنید!

  14. کاربران زیر از این پست مفید LightIran تشکر کرده اند:

    nicebluesky (01-15-2016),QUARTZ (04-30-2016),محمد بالا (01-23-2015),ایمان داودی (06-15-2014)

کلمات کلیدی این موضوع

باز و بسته کردن مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
با کلیک بر روی 1+ ما را در گوگل محبوب کنید